Mereka yang BEST

Tuesday, December 7, 2010

Agenda utama semasa cuti semester-nak cari lagi 5kg..

Hokeh, seperti mana yang anda sedia maklum..aku ni seorang yang kecik je plus comel ahaha...
So now, i waana try to gain 5kg to make sure that  i have good weight like others. Sekarang berat aku...malu ah nak cakap ^_^..

Setelah ditambah tolak darab bahagi dikuasa duakan kemudian dipunca kuasakan lagi..ehehe keluar dah formula matematik aku yang dah berhabuk berkurun2 abad..hohh aku dah tumpul semua ilmu matematik ni T_T. 
Berat aku hanyalah 40kg..huh *NANGIS*

Badan aku ni jenis yang susah nak naik, nak turun senang..aihh bertambah kiut la aku camni kalau senang turun ahahaha..Makanla banyak mana pun..maintain jer. So aku tak kisah sangat nak makan banyak mana..korang jangan jeles..hihihiii..yela kan ada yang tengah diet tu. Sabaq naaa...meh kasi i 5kg u..i nak sangatsangat..:p



Aku bukan tak bersyukur dengan keadaan sekarang cuma nak tambah berat lagi sikit je..5kg jadi 45kg..ok kan..


Tapi tak nak la jadi macam ni...
bahaya senang dapat penyakit der..gua taknak terus jadi begini..nanti jadi pemalas sebab berat..so malas nak bangun buat kerja. Pastu duduk je macam ikan dugong naik pantai..ehehe.



sihat sungguh..ajak bergusti sodap ni hikhik
tapi comel lah budak ni..rasa macam nak tampo2 je..geram.

kat sini ada tips yang boleh dikongsi bersama:

Tips Amalan Pemakanan Sihat
  • Jangan makan dan minum sambil berdiri, berjalan atau baring.
  • Biasakan rehat makan (puasa Isnin dan Khamis) bagi menyihatkan perut.
  • Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk (makanan/minuman yang baru dikeluarkan dari peti ais atau penggunaan ais batu sangat tidak digalakkan.
  • Kurangkan makan makanan berminyak (bergoreng), berlemak dan berkolestrol.
  • Kurangkan makan makanan mengandungi garam dan gula yang tinggi. 
  • Kurangkan minuman manis, mengandungi kafein dan gas.
  • Elakkan makan makanan mengandungi bahan perasa, bahan pengawet, MSG, dan bahan pewarna.
  • Amalkan minum jus buah atau makan buah-buahan seperti kurma, betik, pisang dan lain-lain pada awal pagi. (Petua orang dulu-dulu ialah mulai makan/minum benda-benda yang belum bermasak pada awal pagi
  • Disyorkan makan nasi sehari sekali sahaja jika tidak bekerja kasar.
  • Pilih lauk yang seimbang dari segi zat dan vitamin. 
  • Biasakan makan makanan/minuman berasaskan kacang dan bijirin kerana ia adalah sumber protin dan bahan terbaik untuk kecerdasan minda..

Kalau tips untuk tambahkan berat badan ada tak?? ada tak??

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


lihat pinggangku..langsingkan....
*muntah*




8 comments:

gabangaban said...

cikgu nak gemok???
omaigod3...
xperlu jee nampak

Lily Al-Jamilullail said...

eh..xperlu eh..
tapi nk jgak 5kg tu ngeh3....:p

Halia Kentang @ Annpaan said...

hahahaha..
si kurus keding
hehehehe
meh ambk lemak2 aku ni

Lily Al-Jamilullail said...

ouh..si bambam..pos kat i k lemak2 u...pos laju tau eheh

IxoR@ said...

huh.. kite nak kurangkan lagi 5kg !

:D

Lily Al-Jamilullail said...

ixora : hahhh...mai sini 5kg tu...:p

MuhD NoR AzyM said...

Kira ok la tu badan senang nak turun..tapi hati2, takut nanti secara tak sedar senang je plak nak naik..hehe

Lily Al-Jamilullail said...

azym : opssss..ok2, kena ati2..lg 1 takut tetbe jd rangka plak..rgka bergerak..ehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...